Как прошел первый год патрульной полиции в Запорожье: интервью с Романом Пилипенко

16 апреля исполнится ровно год с того дня, когда в Запорожье приняли присягу патрульные полицейские. О том, как прошли эти 12 месяцев, 061 пообщался с главой патрульной полиции Запорожья Романом Пилипенко. Он рассказал о том, почему по городу сейчас не ездит велопатруль, какие травмы получают его подчиненные и часто ли в Запорожье штрафуют пешеходов за переход на красный свет.

- Роман, як ви самі оцінюєте рік, що пройшов?

- Об’єктивно цей рік був складним, бо перші кроки, перші помилки, поразки, перемоги. Насправді більше вдалось, ніж не вдалось. Те, що залежало від нас, ми зробили. Ми намагались уникнути помилок, через які вже проходили колеги до нас. Звичайно, ми також помилялись, але цей рік був скоріше позитивним, ніж негативним.

- Про які помилки йдеться?

- Помилки, які відбуваються, коли запускаєш будь-що нове. Це і “славнозвісні” ДТП за участю патрульних, були певні скарги від громадян, але всім гарний не будеш, особливо коли йдеться про силову структуру. Наші інспектори отримували травми… Хотілося б звичайно, щоб цього не було, але це життя, і наша робота пов’язана з небезпекою.

- Що це за травми?

- Починаючи з того, коли автомобіль не виконує вимогу патрульного про зупинку, і наїзжає на нього. І закінчуючи травмами при затриманні. Одна з таких серйозних травм - після якої нашому інспектору оперували голову. Його вдарили хулігани при затриманні. Ця справа вже рухається до завершення, і сподіваюсь найближчим часом її передадуть до суду та винесуть обвинувачувальний вирок.

- Я правильно розумію, що за цей рік жоден запорізький патрульний не попався на хабарі?

- Ні, один такий випадок був. Люди займались незаконною вирубкою лісу та, відповідно, перевезенням деревини без документів. Нам стало відомо, що двоє наших патрульних взяли у них хабар за непритягнення до відповідальності. Разом з управлінням внутрішньої безпеки Національної поліції області та прокуратурою, патрульних було затримано. Ці люди були звільнені, і зараз по ним триває слідство. Це, звісно, погано, але мене тішить, що такий факт був тільки один. В наш час у багатьох є мобільні телефони та інші записуючі пристрої, і якби це явище мало системний характер, ми б вже бачили в інтернеті купу відео, де патрульна поліція отримує хабарі. Але такого немає. Ходили чутки, начебто патрульні примушують порушників купувати їм каву за великі гроші в конкретних кіосках, але в інтернеті наші місцеві активісти провели цілий флешмоб, обіцяючи винагороду тим, хто це задокументує. Але жодного факту з кавою ні в Запоріжжі, ні по Україні не було зафіксовано.

- Наскільки я знаю, статистика з аваріями за участі патрульних, і в Запоріжжі, і в Україні, доволі погана. Чому це відбувається?

- Розраховуючи таку статистику, правильно було б тут враховувати, скільки кілометрів проїзжає автомобіль. Ні для кого не секрет, що якщо автівка знаходиться на дорозі 24 години 7 днів на тиждень (як патрульні автомобілі), вірогідність того, що вона потрапить в ДТП, набагато вища за машини, які їздять по декілька годин на день. Є об’єктивні та суб’єктивні причини таких аварій. Спершу не вистачало досвіду, інколи навпаки зігравала роль самовпевненість інспектора - понадіявся на те, що працюють проблискові маячки. Десь елементарна неуважність, десь нам били машину, тобто аварія траплялась не за нашої вини, десь нам розбивали скло чи різали колеса - бувало всяке. Я розумію, що це для всіх цікаве питання, але я скажу зараз непопулярні слова, що якість несення служби не вимірюється кількістю ДТП, чи навіть розміром накладених штрафів на водіїв. Основний показник ефективної служби - це врятовані життя, коли інспектори допомагають людям. Не завжди якимись матеріальними мірками можна визначити корисність, або навпаки провальність діяльності.

- А якщо говорити про статистику аварій не тих, в які потрапляли патрульні, а загалом по місту? Наскільки я знаю, вона зростає.

- Для того, щоб говорити про статистику, треба порівняти відповідні цифри, ми підготуємо їх ближче до підсумкової прес-конференції (вона відбудеться на наступному тижні - прим. 061). Але на мою думку, треба відокремлювати ДТП з потерпілими і звичайні ДТП. Якщо говорити про аварії без потерпілих, статистична похибка між ДТП, які були насправді, та тими, за якими складалися адміністративні матеріали, це дві різні цифри. Бо деякі оформлюють ці ДТП, деякі домовляються самі.

IMG_5217-6- У ваших сводках я часто бачу, що в Запоріжжі ловлять водіїв, які знаходяться за кермом у нетверезому стані. Чому, на ваш погляд, людей не зупиняють навіть високі штрафи? Може їх треба ще підвищити?

- Питань “чому людей щось не зупиняє” у мене безліч. Наприклад, що керує людиною, яка у відремонтованому ліфті, у тому під’їзді, де вона сама ж живе, знімає двері і несе на металобрухт? Чому люди вирізаються кабелі і в тому числі залишаючи і свій будинок без телефонного зв’язку та інтернету? Мені здається, це рівень культури нашого суспільства. Кількість випадків керування автівками у стані сп’яніння теж відображає культуру нашого суспільства.

- Те, що у нас прифронтова область, впливає на це?

- Це більше впливає на стан загальної кримінальної злочинності у місті: хуліганство, незначні крадіжки - те, що підпадає під дію кодекса України про адміністративні порушення. Зв’язати кількість нетверезих водіїв з тим, що ми прифронтова зона - ні, неможна сказати, що у нас військовослужбовці, або переселенці повально їздять п’яні.

- Як у патрульної поліції з матеріальним забезпеченням? Чи вистачає коштів на бензин, ремонт машин і. т.д.?

- Скажемо так, якщо брати всі департаменти Національної поліції, то не побоюсь цього слова, у нас одне з найкращих забезпечень. Так, воно не ідеальне, але проблем з паливно-мастильними матеріалами ми не маємо, зимову гуму ми отримали 100% вчасно. Зараз ми отримали нові комплекти форми, ця форма вже більш якісна, з нормального матеріалу. Нам істотно допомагає місцева влада - як обласна, так і міська: поміняли повністю в будівлі систему опалення, частково поміняли електропроводку, ремонт зробили… Коли ми прийшли працювати в це управління, будівля була в дуже поганому стані. Наскільки я знаю, жоден підрозділ Національної поліції не отримував незамерзаючу рідину на службові авто. Хоча це можна пояснити - більше, ніж патрульна поліція, на дорогах не перебуває ніхто. Скажемо так, є ще куди покращувати наш матеріальний стан, але те, що є, порівняно з тим, що колись було - це небо і земля. Мої співробітники за цей рік не купили жодної пачки паперу. Всіма бланками та канцтоварами нас забезпечують, з цим проблем нема.

- Я чула, що коли патрульні потрапляють в ДТП, вони ремонтують автомобілі за свій рахунок…

- Коли патрульний потрапляє в ДТП, проводиться службове розслідування. Якщо виявляється, що патрульний автомобіль зазнав ушкоджень внаслідок невдалих дій патрульного, звичайно, на нього накладається дисциплінарне стягнення, яке тягне за собою зняття певних коштів. У випадках, коли патрульний автомобіль пошкоджено при несенні служби, не з вини співробітника поліції, то звісно, патрульний жодної відповідальності не несе.

- А як у вас з кадрами? Скільки запорізьких патрульних звільнились за цей рік?

- Наразі у нас некомплект 30 поліцейских. Станом на 11 квітня, тобто майже за рік, звільнились 32 поліцейских.

- Чому вони звільнялись?

- Хтось не витримав графік, хтось, коли йшов в поліцію, не зовсім розумів, куди він іде - уявлення про роботу поліції було з фільмів, або з якихось романтичних історій. А патрульна поліція - це “особлива” романтика, бо ми перші приїздимо на трупи, і громадяни, з якими ми більшу частину часу спілкуємось - скажімо так, не зовсім ті, з ким би ми хотіли спілкуватись в повсякденному житті. Тому є частина таких, кому просто не сподобалось працювати. Один звільнився з метою працевлаштування в прокуратурі, декілька людей поїхали за кордон на заробітки. Деякі перевелись в оперативні підрозділи Національної поліції, їм стає нецікава вулиця, хочуть спробувати себе в оперативній роботі…

- А ви когось звільняли за те, що вони не справлялись зі своєю роботою?

- Скажемо так, навіть з тих хлопців, яких було піймано на отриманні хабаря, один написав рапорт за власним бажанням, один був звільнений. Бо навіть відкрите кримінальне провадження до вироку суду не є підставою для звільнення людини з посади. Його можна тільки відсторонити зі служби, поки не відбудеться суд.

- Як справи з велопатрулем?

- Я здогадувався, що ви це спитаєте. Наразі, враховуючи кількість викликів та навантаження на патрульних поліцейских, виходячи з тієї кількості особового складу, який виходить на лінію, нам ледве вистачає людей для того, щоб закривати просто лінію 102. Зараз у нас 56 людей навчаються, і ми постійно чекаємо нового донабору. Бо в Запоріжжі має бути 800 патрульних, а зараз їх в районі 450. А патрульні не залізні, вони також інколи хворіють, йдуть у відпустки… Наразі для того, щоб випустити на вулиці 10 велосипедистів, мені треба зняти з міста 5 автопатрулів. Відповідно, наразі це робити недоцільно - поки не випустяться нові інспектори і не наберемо ще. Бо велопатруль виклики не отримує, і основному виконує превентивну функцію в охороні громадського порядку.

- А коли буде донабір?

- Я чекаю його з тижня на тиждень, з тижня на тиждень, і так по колу. Але крига скресла, в Одесу та Київ вже оголосили суттєвий донабір. Ми також чекаємо.

новый коллаж

- Який середній час очікування приїзду на виклик патрульних в Запоріжжі?

- Це вираховує система “Цунамі”, по якій ми працюємо. За останніми даними, це в середньому від 8,5 до 9 хвилин, але на один виклик патруль може приїхати через 2 хвилини, на інші може їхати і 20-30 хвилин. За рахунок того, що у нас суттєвий некомплект і велике навантаження, отримуючи завдання, патруль вирішує, чи їхати відразу, чи можна доробити свою поточну роботу. Якщо патруль бачить, що це не щось кричуще - розбій, грабіж і так далі, а наприклад, крадіжка з квартири, яку господарі помітили через тиждень, коли приїхали з відпустки, то туди їхати треба, і як можна швидше, але спочатку закінчується оформлення наприклад порушення ПДД, і тоді вже патруль відбуває на наступний виклик.

- А часто виклики бувають ммм… дивні. Що з цим робити? Ви зобов’язані приїзжати на будь-який виклик, навіть якщо заявниця побачила інопланетянина?

- Так, завжди. Цей виклик у нас реєструється, як звернення інформаційного характеру. У нього найменша пріоритетність виїзду, але ми маємо приїздити і розбиратись. Зазвичай в такому випадку складаються адмінматеріали щодо хибного виклику, але ж ви розумієте, хто такі виклики робить - це неосудні люди. Скажу більше - ми відповідаємо всім заявникам навіть на письмові звернення такого характеру.

- А розкажіть якісь кумедні випадки, з останніх.

- (сміється). Ну наприклад “беріть ракету, терміново летіть на Космос”. У мене в комп’ютері навіть підбірка таких викликів є (дивиться в монітор). Наприклад, ось: “не видали пенсію, заявниця вважає, що її вкрали”. “Заявник повідомив, що у нього спереду жовте, а ззаду коричневе, та питає, що йому робити”. “Жінка в незрозумілому стані заявляє, що до неї приходить чоловік-невидимка та краде у неї гребінець з карману. Заявниця обурена, що наряди, які до неї виїзжають, навіть не знайомі з ним”. Ось ще: “Приблизно о 21:00 з кухні пропав хліб. Двері були зачинені”, “Заявник повідомив, що застрелив в телевізорі Пажинського. Знаходиться в Олександрівському районі, більш точної адреси назвати не зміг”, “Дзвонить на 102 і просить, щоб поліція виконала його інтимні забаганки”, “Дзвонить невідомий і пропонує оператору 102 інтимні послуги”...

- На скільки можуть оштрафувати за хибний виклик?

- Наскільки я пам’ятаю, на 51 гривню. Але треба розуміти, що в той час, поки патруль реагує на отакі виклики, він міг би займатись більш корисними речами. Навіть коли немає викликів, патрулю є чим займатись, починаючи з того, щоб пройтись по дворах. Часто буває, що поліцейські ловлять крадіїв телефонних кабелів, побачивши їх на місці крадіжки. Ми ж працюємо не тільки від виклику, безліч затримань виявляються в результаті власного пошуку та патрулювання. Замість того, щоб їздити на дивні виклики, вони б краще провели профілактичну роботу з тими ж пішоходами… Але від цього нікуди не дінешся.

- До речі, про пішоходів. А часто в Запоріжжі штрафують за перехід на червоне світло, або не на переході?

- Якщо людина ставиться з розумінням до зробленого зауваження, і патрульний бачить, що вона принаймні вибачилась і сказала, що наступного разу не буде, то замість того, щоб виписувати адміністративні матеріали, краще за цей час переговорити ще з 10-15 перехожими. Але якщо людина вибирає позицію, що “ходила і ходити буду, і хто ви взагалі такі, що робите мені зауваження”, тоді, звичайно, оформлюється матеріал. Але є ще такий момент, що у нас люди не зобов’язані носити паспорт, але для того, щоб скласти на людину адміністративний матеріал, його особу треба встановити. Якщо у людини немає при собі документів, треба їхати у відділок поліції, перевіряти людину за базою, і вкластися в три години. За ці три години, поки патрульний буде встановлювати особу, яка перейшла на червоне світло, і оформлювати адмінматеріал, він знову-таки, міг би зробити більш корисні речі. Як на мене, накладення адмінстягнення - це не панацея. Тут та сама ситуація, що і з п’яними за кермом, можна виправити ситуацію тільки підняттям загального рівня культури людей, штрафи мало що змінять. Мене дивує, коли я наприклад бачу, як людина тягне дитину через дорогу в 50-метрах від пішоходного переходу, а потім все рівно йде в напрямку переходу. Мені це взагалі не зрозуміло - яка різниця - дойдеш ти до нього по одній стороні дороги, чи по іншій?

- Ще я знаю, що патрульних викликали, коли Олександр Харьковський розфарбовував кулі на прощі Поляка. Це є порушенням з цого боку?

- Якщо чесно, я читав у Фейсбуці дискусію щодо цього випадку. Скажем так, представники влади, які є балансоутримувачами цього мосту та куль, не зверталися до нас і не ідентифікували дану подію, як пошкодження комунального майна. Візуально, якщо відійти від критеріїв “подобається - не подобається”, то принаймні він нічого там не ламав. Не думаю, що розмалювання - це таке правопорушення, за яке варто складати на людину адміністративні матеріали. Тим більше, що, наскільки я знаю, він вже сам сказав, що пофарбує їх назад в білий колір. Мені здається, що ця подія стала занадто резонансна, воно того не варте.

- Ви проводили експеримент з реверсним рухом на Дніпрогесі, але недовго проводили, і врешті відмовились від цієї ідеї. Чому експеримент провалився?

- Не сказав би, що він провалився. Ми перестали його проводити тому, що зрозуміли, що громадський транспорт в будь-якому разі має їхати у звичайному напрямку. Для того, щоб на греблі був безпечний реверс, потрібна ще одна смуга. Або така машина, яка розставляє зв’язані ціпком пластикові трикутники, створюючи паркан. Бо якби люди їздили без порушень ПДД, все було б нормально. В нашому випадку ми будемо мати дуже багато ДТП “лоб в лоб”. Так що зараз в пікові години ми максимально наближаємо патрулі до мостових переходів, бо будь-яка аварія на мостах Преображенського створює великі затори. Тому хотілося б, мости добудували якомога швидше.

- Тобто експеримент з реверсним рухом ви поки повторювати не плануєте?

- Можливо якщо зміниться рух громадського транспорту. Автомобілісти досить швидко звикли б до того, що зранку по Дніпрогесу можна їхати тільки на лівий берег, а ввечері - тільки на правий. Але для цього треба змінювати графік руху усього громадського транспорту. В Києві така схема досить добре працює на Парковій дорозі. Вона декілька годин працює тільки на підйом на виїзд до Європейської площі, а у вечірній час - навпаки, вниз на Дніпровську магістраль.

- Ну і останнє питання. Ви досі живете в кабінеті, чи вже зняли квартиру?

- Ні, вже винаймаю, в Олександрівському районі, недалеко від роботи.

Актуальность
( 0 оценок )
Автор
( 0 оценок )
Изложение
( 0 оценок )

Отзывы и комментарии

Написать отзыв
Написать комментарий

Оставьте конструктивный, обоснованный и информативный текст, касающийся качества работы компании, на примере личного опыта.

Не допускается: использование ненормативной лексики, угроз или оскорблений; непосредственное сравнение с другими конкурирующими компаниями; размещение ссылок на сторонние интернет-ресурсы; реклама и самореклама, заявления, связанные с деятельностью компании.

Введите email:
Ваш e-mail не будет показываться на сайте
или Авторизуйтесь , для написания отзыва
Актуальность
0/12
Автор
0/12
Изложение
0/12
Отзыв:
Загрузить фото:
Выбрать