• Головна
  • «Перший вибух був за сотню метрів від головного корпусу і гуртожитку. Загроза для ЗНУ стала очевидною одразу». Як ІТ-фахівці ЕРАМ та AWS рятували дані запорізького вишу
Новини компаній
09:00, 17 травня 2023 р.

«Перший вибух був за сотню метрів від головного корпусу і гуртожитку. Загроза для ЗНУ стала очевидною одразу». Як ІТ-фахівці ЕРАМ та AWS рятували дані запорізького вишу

Новини компаній

Запорізький національний університет понад 14 місяців намагається протистояти викликам повномасштабного вторгнення росії. Всупереч шоку і хаосу перших тижнів великої війни команда вишу не розгубилася та неочікувано отримала підтримку від бізнесу. Поки студенти і працівники облаштовували центри для переселенців і приймали виші з окупованих територій, ІТ-волонтери з ЕРАМ Україна разом з адміністраторами університету рятували цифрову інфраструктуру. Про війну, зміни та плани Запорізького національного університету розповідає професор Юрій Каганов, проректор з науково-педагогічної роботи.

День, коли все докорінно змінилось

Як історик я знаю досвід багатьох конфліктів і війн, але впевнений, що навіть найрадикальніші прогнози колег не могли серйозно допустити той терористичний сценарій і жорстокі дії, до яких вдалась росія, прагнучи знищити нашу державність. Ця війна – наша спільна травма на віки.

Жахливий ранок 24 лютого 2022 року для мене розпочався зі дзвінків колег. Вже було чутно звуки вибухів в Запоріжжі, а ми мали зібратись на термінове засідання ректорату. Ректор університету і керівництво ЗНУ згуртувались для ухвалення екстраординарних першочергових рішень, відбулась онлайн-зустріч з Міністерством освіти і науки. Пам’ятаю, що чомусь в університеті зник інтернет і ми підключалися з мобільного. Постійно переривався зв’язок: всім телефонували родичі і друзі...

Наші викладачі і студенти напрочуд швидко самоорганізувалися і стали волонтерами. У перші місяці повномасштабного вторгнення ми переобладнали корпуси і гуртожитки для тих, хто їхав з окупованих територій, разом з партнерами допомогли виїхати і розташуватись колегам і студентам, які вирішили тимчасово залишити Запоріжжя, створили телеграм-канали для оперативного спілкування тощо. У корпусі на проспекті Соборному організували волонтерський центр, який працює й досі, проте вже за іншою університетською адресою.

Ми розуміли свою відповідальність. ЗНУ – це понад 15000 студентів, понад 1500 викладачів і співробітників. Найбільший заклад вищої освіти у регіоні. Ми мали піклуватись не лише про своїх родичів та близьких, а ще й про студентів і викладачів вишу, про наші корпуси, матеріальну базу, зокрема й цифрові дані, які накопичували десятки років.

Зростання напруги

Звісно, всім було страшно, тривога ставала все відчутнішою. Коли вороги захопили Енергодар, вона зросла максимально. Я вирішив евакуйовати родину у Дрогобич, але сам протримався там лише два тижні – і повернувся до Запоріжжя. Так само як і багато колег відчув, що не можу залишити університет. Родина повернулась до рідного міста ще через 10 днів.

Колеги-освітяни швидко усвідомили, що університет – це насправді не стіни, а люди. Особливо це стало відчутно вже у перші дні війни, після вибуху на вокзалі Запоріжжя-2, буквально у сотні метрів від гуртожитків і корпусів ЗНУ. Через це було зруйновано понад 200 вікон. Дивом обійшлось без людських жертв.

Звісно, одним з ключових питань постала турбота про критичну інформаційну інфраструктуру, матеріальну базу. До того ж частину площ ми надали Бердянському державному педагогічному та Таврійському державному агротехнологічному університетам, які рятувались від окупації. Та все одно стало очевидно: якщо в корпус з серверною кімнатою влучить ворожий снаряд – це відкине наш розвиток на десятки років назад. Маємо цьому запобігти. Постало завдання збереження у «хмарі» основних масивів даних, забезпечення функціонування сайту та всіх автоматизованих систем управління, різних цифрових університетських сервісів.

Ми були змушені вдаватись до переформатування роботи і робити онлайн-процес ще якіснішим для студентів. Адже хтозна, коли буде безпечно повернутись до очного навчання.Хто б тоді про це думав, але пандемія нас добре загартувала перед набагато страшнішим випробуванням - випробуванням війною та постійними повітряними атаками. У ЗНУ всі викладачі і співробітники з 2020 року активно користуються онлайн-сервісами, зокрема платформою Moodle. Тому перейти на віддалений формат було відносно легко: вже за кілька тижнів ми відновили навчальний процес. Це – предмет особистої гордості нашої команди.

Порятунок здобутку

Запорізький національний університет завжди був осередком української культури у досить русифікованому місті. В ЗНУ на всіх освітніх програмах бакалаврату викладають історію України, українську мову, історію української культури як обов’язкові дисципліни. Навчання за всіма дисциплінами – і гуманітарними, і точними, і природничими – відбувається виключно українською. І це дійсно спільні цінності академічної спільноти, адже ми не зустріли жодного відкритого факту колаборації – і я пишаюся цим.

Для нас було вкрай важливо не лише зберегти науковий здобуток ЗНУ, але й відновити навчальний процес якомога швидше. Допомога прийшла звідки ми не чекали: менше ніж за місяць після початку великої війни, у середині березня 2022, з нами зв’язались експерти ЕРАМ Україна. Фахівці найбільшої ІТ-компанії в Україні разом із партнерами з Amazon Web Services (AWS) запропонували перенести в хмарні сховища критичну інфраструктуру університету. Нашим першим запитанням було: «Скільки це коштуватиме?». Уявіть здивування, коли нам відповіли: «Це – волонтерський проєкт. Просто хочемо вам допомогти». Пізніше ми дізналися, що EPAM і AWS підтримали ще 25 вишів у найбільш небезпечних областях України і, зокрема, ті, які опинились в окупації.  Це – допомога десяткам тисяч викладачів і 180 тисячам студентів, які складають 18% від усіх здобувачів вищої освіти в Україні.

Ми почали переносити файли та базу даних електронної пошти ЗНУ, що обслуговує понад 1000 користувачів. Обсяг даних на цьому етапі становив понад 250 ГБ. Під час роботи фахівці виявили і усунули вразливість у налаштуваннях поштового сервера і зробили його безпечнішим – це був ще один неочевидний плюс. 

Потім у хмарне сховище перенесли DNS-сервер – його стабільна робота важлива для доступу користувачів до будь-яких інших вебсервісів ЗНУ. Далі – вебсервер і сервер дистанційної освіти Moodle. Для тих сервісів університету, які через технічні особливості мали залишитись на фізичних серверах, фахівці ЕРАМ створили у хмарному сховищі AWS резервні копії. Це сотні тисяч файлів і терабайти даних.

Процес був непростим. Щоб викладачі і студенти ЗНУ майже не відчували на собі затримки через перенесення даних, інженери ЕРАМ і адміністратори вишу провели декілька напружених тижнів і безсонних ночей у кропіткій роботі. Але зараз сервіс працює без перебоїв. 

Що далі?

На щастя, серверна ЗНУ неушкоджена, критичні дані – у повній безпеці у хмарному сховищі AWS. Коли через ворожі обстріли країна потерпала від блекаутів та віялових відключень, ми вкотре впевнились, наскільки важливою була ця робота з перенесення даних.

Торік керівний склад ЗНУ розробив нову стратегію воєнного часу. Наші плани дуже прості. Ми продовжуємо працювати, чекаємо на деокупацію області, докладаємо максимум зусиль у наближенні нашої Перемоги. І пам’ятаємо, що попереду багато роботи з відновлення України.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизируйтесь, чтобы оценить
Авторизируйтесь, чтобы оценить
Оголошення
live comments feed...