«Запоріжжя має величезний потенціал»: мер Львова Андрій Садовий поділився рецептом створення успішного міста

У минулу п'ятницю мер Львова Андрій Садовий разом зі своєю командою провів у Запоріжжі публічну дискусію на тему розвитку міста. В рамках проекту Urban Talks львівські управлінці в різних містах країни зустрічаються з громадськістю і урядниками та розповідають про свій досвід створення успішного українського міста.

– Андрію Івановичу, разом зі своєю командою Ви приїхали до Запоріжжя, щоб провести публічну дискусію Urban Talks. Яку мету має цей проект?

– За 12 років, поки я працюю міським головою, змінилися президенти, міністри, уряди. Але ніхто не зміг дати мені жодної поради, що і як краще робити. Українські міста покинуті напризволяще. Маючи досвід, я хочу бути максимально корисним. Власне, для цього їжджу в різні міста, розказую про свою практику керування Львовом.

Ми говоримо про розвиток міст, про планування міста, про ефективне використання ресурсів європейських банків, про залучення інвестицій. Я приїхав до Запоріжжя із заступником з питань розвитку, головним архітектором, директором Інституту розвитку міста та іншими членами своєї команди. Urban Talks – це мудрі люди і цікава інформація, які, я впевнений, будуть корисними і для громадськості вашого міста., і для урядників Запорізької міської ради.

– Чи можете Ви порадити, на розвиток яких питань в містах потрібно звернути увагу в першу чергу?

– Усюди є багато роботи. Немає жодного міста в Україні, де були б вирішені всі проблеми. Це і інвестиції, і розвитку інфраструктури, і оновлення транспорту. А головне – створення робочих місць. Сьогодні люди бідні – їм потрібна висока заробітна платня. В іншому випадку вони просто виїдуть за межі країни.

Я вже мав цікаву розмову з мером міста. Мені приємно, що Володимир Буряк уважно слухає мене і дивиться вперед. Я був вражений його розумінням важливості розвитку аеропорту (в Запоріжжі будується новий термінал місцевого аеропорт, – прим.ред.). На сьогоднішній день є чітка формула розвитку успішного міста. Є аеропорт – є майбутнє міста. Нема аеропорту – нема майбутнього. Ця динаміка кількості пасажирів, яку сьогодні зростає, будівництво нового терміналу – це буде новий поступ для міста.

– Ви відвідали виробництво металургійного комбінату «Запоріжсталь». Які враження?

– На «Запоріжсталі» я вже був декілька років тому. За цей час була реконструйована доменна піч №3. Я сьогодні побачив і відчув цей масштаб, побачив, як виходить чавун при температурі 1450 градусів. Це захоплююче враження. Я думаю, якби громадяни нашої країни це бачили, вони б краще зрозуміли велику силу Запоріжжя і великого виробничого потенціалу вашого міста.

Певно, не всі люди знають, що в Запорізькій області виробляється 26% всієї електроенергії України: теплова-, атомна-, гідроенергетика. Місто має мати особливу вагу, тому що ви – столиця енергетики нашої держави. Я буду робити все можливе, що депутати фракції «Самопоміч» у Верховній Раді лобіювали питання виділення коштів з державного бюджету для реконструкції злітно-посадкової смуги міста.

Взагалі, важливо, щоб держава не заважала містянам працювати. Треба, щоб місто отримало повноваження з питань місцевого оподаткування, з питань поліції у напрямку громадської безпеки. Тоді в містах буде більше відповідальності і порядку.

– У Запоріжжі, як і у Львові, розвивають електротранспорт. Ви сьогодні побували на міському комунальному підприємстві «Запоріжелектротранс». Задоволені побаченим?

– Ми з вашим мером маємо однакове бачення того, що міста мають бути екологічно чистими і розвивати електротранспорт. Ми у Львові почали випускати «з нуля» трамваї. Це – єдине таке виробництво в Україні. Цей досвід, я впевнений, буде цікавим для Запоріжжя. Ми мали не тільки реконструйовані трамваї, але і новісінькі, низькопідлогові. Готові вам їх продавати по хорошій ціні. Відношення до електротранспорту, яке я зустрів у Запоріжжі, є правильним. Я побачив комунальне підприємство з хорошим керівником, а ваш мер розбирається в ситуації.

– Чи вдалося Львову пережити «сміттєву блокаду»?

– Коли навесні я був у Нью-Йорку і зустрічався с тамтешнім мером, він питав мене, як Львову вдалося вижити у сміттєвій блокаді. Скоро цей кейс будуть викладати в університетах на факультетах політології. Як ви знаєте, після того, як фракція «Самопомочі» перейшла в опозицію, нам підпалили Грибовицький сміттєвий полігон і заблокували вивіз відходів. Ми рік прожили у сміттєвій блокаді. Одразу після підпалу в адміністрації президента мені запропонували передати фракцію «Самопоміч» під керування в обмін на знаття блокади. Але ми своїх не продаємо і не зраджуємо.

Ця ситуація дала Львову новий поштовх. Спільно з Європейським банком реконструкції та розвитку в цьому році ми плануємо почати будівництво нового заводу з переробки відходів. Це буде один з перших заводів в Україні. В тендері беруть участь 12 компаній з усього світу: Європа, навіть, Китай. Наприкінці місяця будуть відібрані пропозиції, до кінця року – обрана фірма почне роботу.

Дай бог, щоб інші міста також йшли цією дорогою. Поляки мають 180 сміттєперероблювальних заводів, а в нас нема жодного. Сьогодні 5% території України – це сміттєві полігони. Треба будувати систему якісного поводження з відходами, ми повинні цінувати та поважати нашу країну.

– Який досвід Запоріжжя може бути цікавим Львову?

– Масштаб, який тут є він надихає. Я дуже хотів би, щоб більшість громадян України відвідали Запоріжжя, побачили цей великий промисловий потенціал, побачили Хортицю, побачили цей простір. Моя дружина приїхала сюди вперше: річка Дніпро, Хортиця, промисловий масштаб – вона закохалася у місто. Але немає якісного авіаційного сполучення з містом. Це треба змінити наступним шляхом.

Треба, щоб держава створила нову авіаційну компанію, закупила хоча б 10 наших літаків «Антонов» і створила сполучення між українськими містами, як у Європі. Щоб за умовні 100 гривень із Запоріжжя можна було поїхати до Львова, Івано-Франківська, Одеси. Щоб українці пізнавали один одного, щоб об’єднували міста, щоб створювали робочі місця і давали більше прибутку для громад. Ще раз наголошую, коли промисловий масштаб Запоріжжя побачить Україна і весь світ, у вас з’явиться дуже багато прихильників.

– На Вашу думку, як можна вирішити велику проблему масової трудової міграції?

– Вихід один – дати їм великі зарплати. Ми сьогодні у Львові маємо до 30 тисяч людей, які працюють у галузі ІТ. Їхня середня зарплатня – 2 тисяч доларів. Люди не виїжджають, а навпаки – переїжджають до Львова. У міста буде майбутнє, якщо влада це розуміє, якщо підтримує такі кластери. Дякуючи ІТ-спільноті, в цьому році ми починаємо будувати ІТ-парк. Це – плюс 14 тисяч нових робочих місць в інноваційній галузі. Уявляєте, який це великий об’єм грошей? Запоріжжя має унікальні можливості. У вас є університети, багато мудрих студентів. Вам треба об’єднувати ці кластери, дати їм більше динаміки. У Львові ми, навіть, айтішникам безкоштовно виділяємо землю, щоб їм було вигідно будувати тут житло і залишатися. Весь світ шукає кращих і заманює їх до себе, я готовий поділитися таким досвідом, бо мені важливо, щоб Запоріжжя та інші міста були успішними.

Влада не повинна заважати людям нормально працювати. І дуже важливо дати їм надію. Люди сьогодні розчаровані і не бачать великих змін. Я – великий оптиміст, працюю і показую результат. Я готовий робити все, щоб такий результат був в усіх містах України.

Ще раз наголошу: я бачу, що міська влада Запоріжжя рухається вперед. Треба підтримувати нові технології, створювати нові робочі місця в хайтек-індустрії. Розвиватися в тому, в чому ми можемо конкурувати в світі. В Україні є багато штучних проблем, які потрібно вирішити і йти вперед. Наприклад, мені на «Запоріжсталі» розповіли, що в них є проблеми з вагонами та доставкою сировини. Неприпустимо, тощо «Укрзалізниця» своїми внутрішніми проблемами заважала працювати бізнесу.

– Ви стверджуєте, що саме міста, як турбореактивні двигуни, можуть підняти Україну на новий рівень. Як саме це можна зробити?

– Децентралізація почалася у 2014-му році і в 2015-му зупинилася. Містам не передають повноваження, а гроші, які отримали місцеві громади, вже намагаються забрати назад. На мою думку, місто має залишати собі 50% згенерованих податків. Якби працювала така формула, бюджет Запоріжжя, приміром, збільшився у декілька разів.

Знаєте, наскільки більше можна було б робити в містах, якби в містах почалася справжня децентралізація? Це була би підтримка молодих людей, пенсіонерів. У Львові ми даємо вчителям премії – 25 тисяч сотні кращих. Школярі, які здають ЗНО на 200 балів, отримують 2 тисяч гривен. Тим, хто здав два ЗНО на 400 балів, даємо 10 тисяч гривень. Кожен з хлопців, які повертаються з війни, отримують по 100 тисяч гривен. Треба любити людей, тоді вони матимуть надію.

Тому, хто може працювати, треба дати добру роботу і добру зарплату. А того, хто не має можливості, держава має підтримати. Для цього потрібні кошти, левову долю яких забирає столиця. Це не є чесно. Якщо місто добре працює, має якісний потенціал, гроші мають залишатися тут, для людей. Люди повинні нормально жити, відчувати впевненість у завтрашньому дні.

Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции
2 очень плохо
Актуальность
2
(1 оценка)
Автор
2
(1 оценка)
Изложение
2
(1 оценка)
Я рекомендую
1 человек рекомендует
ВАЖНО
В пятницу, 28 сентября, в Запорожье начнут менять старые деформационные швы на автодорожном переезде через сооружения ДнепроГЭС. Об этом сообщает пресс-служба мэрии. На время ремонта перекроют одну из четырех полос и организуют реверсивное движение. Движение автотранспорта будет осуществляться в соответствии с установленными дорожными знаками. Движение электротранспорта будет частично ограничено. Все, что запорожцу нужно знать об этом ремонте, найдете ЗДЕС...
Общество
061 подводит итоги вторника, 25 сентября, в Запорожье и области НАПК вынесло предупреждение топ-менеджеру «Мотор Сичи». В этом году в области за коррупционные правонарушения оштрафовали 107 человек. В Запорожской области сформированы новые управления налоговой- карта по ссылке. В самом Запорожье ремонтируют тротуары в районе проспекта Металлургов. Не обошлось без ДТП:на Хортице водитель врезался в припаркованный Ланос, неуправляемая ГАЗель на тротуаре сбил...
Власть
Майор Запорожского зонального отдела военной службы правопорядка получит служебное жилье. Соответствующий проект решения исполнительного комитета Запорожского городского совета опубликован на сайте мэрии. Рассмотрев ходатайство квартирно-эксплуатационного отдела Запорожья министерства обороны Украины, учитывая приказ начальника Запорожского зонального отдела Военной службы правопорядка члены исполкома приняли решение выделить военнослужащему одну из служеб...
Происшествия
Вчера, 25 сентября, около десяти часов утра в Каменско-Днепровском районе Запорожской области столкнулись легковой автомобиль и микроавтобус. Об этом сообщает ГСЧС. ДТП случилось недалеко от села Ивановка. Как выяснилось, столкнулись два автомобиля: Ford Transit и ЗАЗ Lanos.  В легковом авто погиб один человек, еще трое пострадали. Одного из пострадавших зажало на переднем пассажирском месте. Спасатели с помощью гидроинструмента деблокировали погибшего и п...
Происшествия
25 сентября в районе площади Университетской пассажир нанес несколько ударов в лицо водителю маршрутки №80. Фрагмент видео опубликовали в социальных сетях. На нем видно, что маршрутка в момент избиения водителя стоит на месте. Некоторые из пассажиров просят вызвать полицию. В комментарии к публикации видео указывается, что конфликт возник из-за оплаты проезда. У водителя множественные гематомы. В Запорожье ежедневно на дороги выходят около 700 маршруток. Б...
Общество
По задумке дизайнеров, легковушка должна была быть другой формы. Отличаться должна была и формаме фар. Но главное отличие - название. Модель-разработка называлась "Перспектива". Фото прообраза опубликовали пользователи соцсетей. Работа над автомобилем началась еще в 1970 году. Прототип, который больше напоминал серийную версию показали в 1979 году. Тогда запорожские автомобилестроители взяли за основу автомобиль Ford Fiesta. В серийный выпуск автомобиль по...
Происшествия
Движение поездов в сторону Мариуполя временно было перекрыто.  Взрывоопасный предмет обнаружили в районе станции Верхний Токмак. О находке сообщил диспетчер железной дороги.  Об этом 061 сообщили в пресс-службе ГУНП в Запорожской области.  По информации ведомства, корпус гранаты Ф-1 обнаружен в районе пгт Черниговка. На место происшествия выехали сециалисты-взрывотехники.  Оказалось, что взрывоопасный предмет находился на расстоянии 5 метров от железнодоро...
Происшествия
Сегодня утром, 25 сентября, под Энергодаром произошло смертельное ДТП. Об этом пишет «Energodar news» На дороге из села Ивановка в сторону железнодорожного переезда произошло столкновение. По предварительной информации, грузопассажирский Ford Transit осуществлял объезд ямы на дороге и «лоб в лоб» столкнулся с автомобилем Ланос. В легковушке находились четверо людей. В результате столкновения – один человек погиб на месте происшествия. Еще двоих из покореже...
СПЕЦПРОЕКТ
От прошлого армейского пайка запорожские военные были не в восторге: в водонепроницаемых пакетах часто была грязь, а рис был очень невкусным. На днях военные предложили 061 протестировать новый паек - образца 2017 - 2018 года. На этот раз в пакетах чисто. Паек рассчитан на сутки или на три приема пищи, в нем в сумме 4098,06 ккал (для сравнения: суточная норма калорий для шахтеров, металлургов, и механизаторов в возрасте 18-40 лет составляет 3700-3900 калор...